30 maj, 2020

Travspelare är som glada kor

Det första jag tänker på när jag hör ordet Elitloppet är spänd förväntanHur bra är den där amerikanska hästen? Hur fort kommer det gå? Elitloppshelgen handlar om förväntningar. Vi känner att vi kommer att få vara med om något alldeles, alldeles extra. Jag har fått för mig att kossorna vid ett kosläpp känner likadant.

Travspelare är som glada kor på grönbete den här helgen. Vi vill bara springa ut på den där gröna ängen och hoppa, skutta och krama om varandra. 

Jag tror inte att det går att överskatta hur viktiga de gemensamma berättelserna är för alla inom travet. Berättelserna som skapas under Elitloppshelgerna följer med oss resten av livet.

Mina tre bästa Elitlopp är färgade av förväntningar och känslor.

Så här ser min prispall ut:

1) 1994  - duellen mellan Copiad och Pine Chip hade allt.

2) 1988 - fyraåriga Mack Lobell. What a horse. What a driver.

3) 2001 - Varenne. Världens bästa häst genom tiderna. 

Det är 26 år sedan Erik Berglöf och Copiad vann Elitloppet, men jag ler och känner fortfarande äkta glädje när jag tänker på det. Berättelserna om hästarna är travets själ. 

Jag tycker att det är bra att travet kör sitt Elitlopp i år. Men det blir inte detsamma utan publik. En kompis sa att årets Elitloppet känns som ett Olympiatrav - riktigt kul att titta på, men det blir inte magiskt. En träffsäker beskrivning.


***


De flesta som läser den här bloggen har nog inte Twitter. Jag vill ändå nämna att jag har ett mer eller mindre vilande konto där jag heter @openstretch. 

Jag ska försöka vara lite mer aktiv och jag kommer att skriva om travets spelteori, statistik och sannolikheter. Och om att välja travrader.


***


För travrader, som skapas av en häst från varje lopp i dagens V75, har blivit den här bloggens huvudtema. I flera inlägg har jag skrivit om att jag tycker det är viktigt att känna till att det är travraderna, inte enskilda hästar, som är V75-spelets lottsedlar. 

Alla V75-rader har tre grundläggande egenskaper: en inlämningskostnad, en chans till 5, 6 och 7 rätt samt en utdelning på 5, 6 och 7 rätt om det blir vinst.

Så här ser favoritraden ut enligt ATG-spelarna just nu (omsättning ca 20 miljoner kronor):




Är det en bra rad att välja ut och betala för? Mitt enkla svar är kanske, kanske inte. Det beror på vilken typ av spelare du är och vad målet är med ditt spel idag. Det beror också på vilken vinstchans som du bedömer att de ingående hästarna har.

Men om vi tittar på den här radens tre grundläggande egenskaper, då ser det ut så här:

  • Inlämningskostnad: 50 öre

  • Chans till 5 rätt: 6 procent
  • Chans till 6 rätt: 1 procent
  • Chans till 7 rätt: 0.1 procent

  • Utdelning 5 rätt: 0 kronor
  • Utdelning 6 rätt: 0 kronor
  • Utdelning 7 rätt: 91 kronor

För att illustrera har jag här använt mig av en enkel modell för att bedöma vinstchanser. Mina vinstchanser är Svenska spels vinnarodds, justerat för deras spelavdrag. Utan att gå in i några detaljer så är det i princip så som spelarna har spelat hos Svenska spel. Jag kommer att komma in på vinstchanser längre fram i den här bloggen, men just nu vill jag prata om radernas grundläggande egenskaper så att vi alla förstår dem lite bättre.

Utdelningen förväntas bli 91 kronor om det blir 7 rätt och det är 0.1 procent chans till att vi får 7 rätt enligt våra vinstchanser. Det kommer aldrig kunna bli utdelning på 5 och 6 rätt eftersom utdelningen understiger ATG:s jackpottgräns.

Ett sätt att bedöma om det är en bra rad är att härleda fram ett spelvärde på den här raden. Det är enkelt och jag kommer att visa i detalj i ett senare inlägg hur man kan göra det.  Idag nöjer jag mig med att nämna att man kan använda sig av alla tre radegenskaperna och räkna fram en förväntad avkastning på raden. Om du spelar den här raden under exakt likandana förhållanden tusentals gånger, vad kommer ditt nettoresultat att bli?

Svaret är att avkastningen på favoritraden är -84% av dina insatser. Det kan tolkas som att för varje gång du betalar 50 öre för den här raden så förväntas du förlora 42 öre. Den stora anledningen till denna usla avskastning är ATG:s jackpottregler.

Detta är ett lite krångligt resonemang, men jag vill ändå lyfta det redan nu för radernas spelvärde är en av flera indikatorer som vi som är vanliga travspelare kommer att lära oss att använda framöver.

Dessa spelvärden är användbara när vi ska börja titta på ATG:s spelregler och när vi senare ska lära oss att utvärdera olika andelsbolag och oss själva.

Jag stannar där idag även om jag inser att jag säkert krånglat till det lite för en och annan som råkar läsa den här bloggen.


***

Behöver ni inspiration föreslår jag att ni tittar på det här loppet och för travets berättelser vidare:




Ta hand om er och lycka till idag på V75. 

- Henrik



---------------------------------------------

Prova gärna att spela med det nya travprogrammet openstretch.se


Vi vill göra travet lite roligare för vanliga travspelare. 


Du skapar ett konto här:
openstretch.se

Det är enkelt och det är gratis.


Favoritraden markerad i openstretch.se









8 kommentarer:

  1. Hej Henrik !!!
    jag har samma elitlopp i topp ! Lycka till med detta och det ser skitbra ut.

    SvaraRadera
  2. Skapade nytt konto och ditt program är grymt.. får jag önska något så är det utgångar. =:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, bra val! Vi har medvetet valt att inte dela upp vyerna i flikar och för oss är "utgångar" ett onödigt begrepp. Det är ett villkor - ex 1 av 3 egna ideer, 2-3 spelvärda hästar, minst en B Goop. Det finns redan och skicka ett mail eller skriv till mitt Twitter så visar jag dig.

      Radera
  3. Otroligt lärorikt bloggande! /Hasse från Sundsvall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hasse! Tack, det var kul att höra. Jag tycker det är kul skriva om det här,och det är min egen nyfikenhet som gör att jag skriver.

      Radera
  4. Finemang. Vill önska lycka till och hälsa att dettär en rolig blogg du har här.

    SvaraRadera