23 maj, 2020

Skattjakt för travspelare

Häng med på vår skattjakt bland travets hemligheter! Idag kommer vi att stöta på ett nytt användbart verktyg.

När jag startade den här travbloggen så saknade jag en röst som skrev om travets spelteori. Jag kallade mitt första inlägg en skattkarta. Så här avslutade jag det inlägget:

Travspelarens guide till Klondike är som sagt ingen vanlig blogg. Det är en karta som rätt tydd kommer att förvandla dig till en skickligare travspelare. Det är också en kompass in i travets framtid, den framtid som här kallas för kunskapsbaserat travspelande.

En skattkarta. Jag tycker det är en bra beskrivning av vad vi vill bidra med! Med den här bloggen och med det nya travprogrammet openstretch.se vill vi hjälpa till och göra travet roligare för vanliga travspelare.



***

Oj, vad kul det har varit för mig att prata om travets spelteori igen!

Det har varit överraskande många som mailat till mig och gett oss uppskattande ord. Jag har försökt att svara så gott jag kan och kan bara säga TACK! Det märks att många är nyfikna och jag har de senaste veckorna blivit stärkt i min gamla övertygelse att dagens reduceringsprogram är för svåra att använda för vanliga travspelare. De är bra för redan inbitna reducerare - men språk, design och råden som ges till nya användare skapar en tröskel som jag tycker är onödig.

Flera av er undrar över olika funktioner som vi inte har lagt in i openstretch.se ännu. Det enkla svaret är att jag inte vet vad vi kommer att prioritera framöver. Vi brottas en hel del med att jag vill lägga in en himla massa avancerad funktion och statistikstöd, samtidigt som vi inte vill bli ett nytt reduceringsprogram för reducerare.

Vi ser istället openstretch.se som ett travprogram för vanliga travspelare. Vi hoppas att vi med tiden kan få fler ATG-spelare att tycka det är roligare med trav genom att de får tillgång till lättförståeligt spelstöd, statistikstöd och annan information. Vi har massvis med ideér och det kommer att bli bra det här.


***

Idag tänkte jag visa ett sätt som du som vanlig travspelare kan använda för att bedöma den här jackpottomgångens svårighetsgrad.

Jag kallar det "follow-the-money" och det är ett enkelt sätt du kan använda för att titta på hur ATG-spelarna har fördelat sina insatser.

Här har jag markerat alla hästarna i grupper efter deras insatsprocent.

Blå (A) är ATG-favoriter
Grön (B) är hästar som har minst 10 procent av insatserna, men inte är favoriter
Gul (C) är hästar som har 3-10 procent av insatserna
Lila (D) är hästar som har mindre än 3 procent av insatserna












Ett annat sätt att beskriva det här är att göra en enkel sammanfattningstabell.












Jag tycker att en sådan här tabell ger en bra första överblick över hur pengarna har fördelats i omgången. Jag brukar räkna om det till vinstchanser och det är ett enkelt tips från mig till er. Då ser det ut så här:















Det här är inte vinstsannolikheter i ordets rätta bemärkelse, men det ger mig en överblick över hur ATG-spelarna fördelat sina insatser. Vill man räkna på vinstsannolikheter så är mitt förslag att börja med att använda fasta vinnarodds och senare kan man börja med egna modeller för vinstchanser. Jag kommer att gå igenom mycket mer runt detta vid senare tillfällen.

Jag brukar sen jämföra de här tabellerna med andra omgångar för att se hur ATG-spelarna spridit sina insatser. Ser det ut att vara en svårare omgång än vanligt?

OBS: detta är en ögonblicksbild över hur det ser ut just nu. Jag brukar själv följa ATG-insatserna på det här sättet fram till spelstopp. Det är ett bra sätt att få en känsla över hur spelarkollektivet spelar och man ser tydligt hur olika betaltips, mm får genomslag.

Det finns mycket mer att säga om hur ATG-spelarna fördelar sina insatser, men jag stannar här idag.

Ta hand om er och lycka till i jakten på jackpottmiljonerna idag!

-Henrik





---------------------------------------------

Prova gärna att spela med det nya gratisprogrammet openstretch.se


Vi vill göra travet lite roligare för vanliga travspelare. 


Du skapar ett konto här:
openstretch.se

Det är enkelt och det är gratis.





4 kommentarer:

  1. Fortsätt så här! Kan du skriva hur du tar fram siffrorna?

    SvaraRadera
  2. Hej, Bra skrivet men hur har du räknat fram sannolikhet enl. atg% för ex.atg favorit i bild follow the money

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag får utveckla och förklara i kommande inlägg.

      Radera