02 maj, 2020

Bli bättre än dina vänner på trav!


Jag har pratat med många vanliga travspelare om deras V75-system genom åren. Ganska ofta får jag uppfattningen att vi inte är vana att prata om våra system och våra rader. Det är istället spikar och sparlopp som gäller för hela slanten.

Därför tänkte jag börja prata om travrader. Många av er som hänger med framöver kommer, om mina iaktagelser stämmer, bli bättre än era vänner på trav. I alla fall i teorin. :)

Ingen som köper trisslotter skulle få för sig att bara skrapa den översta högra rutan på sin trisslott, men det finns många V75-spelare som bara pratar om sina spikar.


****

I mitt blogginlägg koden till det stora kassaskåpet gav jag för några år sedan min syn på travrader och deras viktiga egenskaper.

Jag har också i några tidigare inlägg på den här bloggen försökt att ge min bild av hur man kan tänka konceptuellt runt travreducering.

Läs gärna igenom de inläggen om du inte redan har gjort det. De är skrivna som en inledning till hur man teoretiskt kan tänka runt målet med travreducering.


****

Jag vill hjälpa till och ge vanliga travspelare kunskaper och verktyg som gör att travet blir roligare. Min absoluta övertygelse är att vanliga travspelare är kunskapstörstiga och att vanliga travspelare inte är lottospelare eller harry-boy-spelare.

Vi har tagit fram den nya gratisprogrammet för vanliga travspelare - openstretch.se.
Skapa ett konto om du inte redan har gjort det och följ utvecklingen! Det är redan nu ett bra sätt att få en överblick över startlistorna och spela olika typer av system.

Du skapar enkelt ett konto här: openstretch.se


****


Idag tänkte jag prata om ett viktigt begrepp som jag har myntat för mig själv – travradernas grundläggande egenskaper.

Det kan nog låta teoretiskt och lite långt ifrån travhästar. Men det är faktiskt inte speciellt svårt och jag tror det blir lättare när vi idag börjar med att titta på ett exempel till eftermiddagens V75.


Favoritraden vs Superskrällraden

Vi vet alla att en häst från varje V75-lopp bildar en travrad.

Så här ser travraden med alla favoriter just nu ut:

3 T. REX FACE
3 VERY KRONOS
2 TAE KWON DEO
3 UNIQUE JUNI
10 STRONG HEARTBEAT
9 SEISMIC WAVE
7 FIGARO VICI

Vi stannar vi den här favoritraden och jämför den med den minst spelade raden just nu:

  • Favorit-spelade-hästar: 3-3-2-3-10-9-7
  • Minst-spelade-hästar: 8-11-7-6-9-10-2

Två rader med siffror som inte säger mannen på gatan speciellt mycket. Men bakom dessa sifferkombinationer döljer sig tre grundläggande egenskaper som är mycket viktiga att förstå om man vill bli bra på travreducering.

  1. Inlämningskostnad = 50 öre
  2. Radernas chans till 5, 6, 7 rätt
  3. Radernas utdelning på 5, 6, 7 rätt

Radernas chans till 5, 6 och 7 rätt, samt utdelningen om det blir vinst på dem i eftermiddag är okända. ATG redovisar inte dem i sina startlistor. De måste därför uppskattas och beräknas på något sätt av oss spelare.

Utdelningen på 5,6, och 7 rätt går att uppskatta med en förhållandevis stor precision på ett enkelt sätt. Jag går inte igenom det idag, men det är ett enkelt förfarande som jag kommer att diskutera i ett framtida inlägg.

Chansen att det blir 5,6 eller 7 rätt på dessa två rader är dock svårare att uppskatta. I grund och botten handlar det om att bedöma vinstchansen för varje enskild häst som ingår i dessa rader. Sen utnyttjar man det och räknar fram travradernas uppskattade vinstchanser. Även om det här är svårt så finns bra indikatorer och metoder som man kan ha stor nytta av. Detta är också något som jag kommer att prata mer om i framtida inlägg.

Idag tänkte jag dock fuska och göra det enkelt för mig. Jag har använt ATG-% som hästarnas vinstchanser och antagit att hästarnas vinstchanser är oberoende av varandra i de olika loppen. Då kan vi få fram den här bilden:


















Det man ser här är att raden med alla favoriter har 5 procent chans till 5 rätt, 0,9 procents chans till 6 rätt och 0,1% chans till 7 rätt.

Jämför vi dessa sannolikheter med raden som bara innehåller den minst spelade hästen i varje lopp  så ser vi att det för den raden är 0 procents chans till 5, 6 eller 7 rätt i eftermiddag. Istället är det hela 97,6 procents chans att det inte blir en enda vinnare från denna rad.

Radernas egenskaper blir mycket mer intressanta när man kopplar ihop annan information med vinstchans och utdelning och skapar olika mått, indikatorer och metoder. Kombinationen historisk statistik och beräknade sannolikheter är intressant.

Visste du förresten att sannolikheten för att det blir någon utdelning på 5 rätt för raden med bara favoriter är 0 procent? Det kommer aldrig bli någon utdelning på 5 rätt på den raden i eftermiddag eftersom ATG har sina jackpottregler där utdelning som understiger 15 kronor fryser inne.



Lycka till med V75 i eftermiddag!

Prova gärna att ta hem potten med hjälp av nya openstretch.se!


-Henrik


----------------------

OBS: Programmet är i ett utvecklingsstadie. Detta är en testversion där vi valt att inte lägga in all funktion vi testat och har färdig - vi byter ut funktioner fram och tillbaka just nu för testa olika processer. Om spel sker via ATG.se så är det upp till användaren att kontrollera så inlämnad fil stämmer. Hör gärna av er om ni testar och berätta vad ni tycker, och om ni hittar några uppenbara fel som vi missat. Vi kommer inte ha tid att ta emot tips på funktion mm - listan med färdiga funktioner och spelstöd som nu ska läggas in och testas är redan nu alltför lång för detta kompisprojekt! 
----------------------




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar