16 maj, 2020

ATG har laddat sin tombola med nya lotter


Idag tänkte jag visa ett litet hack för vanliga travspelare, livet är fullt av dem.

Jag har fått för mig att travspelare gillar siffror mer än svensken i stort.
Jag har också fått för mig att den vanliga travspelarens passion är sökande efter kunskap.


***

Under 1990-talet så åkte jag ofta till travbanorna ihop med en äldre man. Vårt kompisgäng lämnade då ofta in travsystem där minst en av våra tre bästa idéer var tvungen att vinna. Jag minns att en del kallade det utgångshästar, någon kallade det A-hästar, en tredje kallade det för effekthästar.

Hur som helst, varje gång som vi missade i något lopp så sa den här gubben: ”fasiken, jag gillar inte det där att ni spelar på flera kuponger – det boomar ju så ofta”. Jag minns att de där kommentarerna kunde göra mig och mina kompisar vansinniga. Särskilt eftersom det ofta kombinerades med att han hittade någon som kände någon annan som minsann hade fått fler rätt än oss.

Jag vet inte om ni känner igen er i den där känslan av att en person som är med på systemet du tagit ut inte förstår grundläggande sannolikheter. Väljer man att spika spelvärda hästar som har 25 procents vinstchans så kommer de ju inte att vinna varje gång. Väljer du att alltid spika två hästar med 25 procents vinstchans vardera, så kommer båda dessa spikar bara att vinna i 6 procent av omgångarna du deltar i. Det är enkel matematik, men ibland kan vi travspelare behöva påminna oss själva om vilka förväntningar som är rimliga att ha.

Jag tänkte att jag idag skriver om en enkel metod du kan använda dig av om du vill ha rimliga förväntningar.

Hur stor är chansen förresten att Björn Goop vinner alla V75-loppen i eftermiddag?


***

Men först, en liten påminnelse om att V75 handlar om att välja ut travrader.

Jag vet att travspelare i allmänhet tycker det känns konstigt att tänka på V75 som att de ska välja ut rader. Det är hästar och kuskar som tävlar mot varandra i loppen och det är hästarnas personligheter och prestationer som gör travsporten till den fina folkrörelse det fortfarande är. Det är också hästar som markeras på ATG:s kuponger och de flesta travspelare ser aldrig sina travrader i någon lista.

Vi har lärt oss att multiplicera antal markerade hästar från de olika loppen för att få fram antal rader och systemets inlämningskostnad. Men det är få av oss som lägger någon större energi på att förstå våra raders egenskaper.

Ändå vet vi alla att det är travraderna som kan få 5, 6 och 7 rätt i eftermiddag. En enskild häst är bara en del av en rad. Travraderna är lottsedlarna som vi köper för 50 öre styck och det är ju aldrig så att du bara kan skrapa rutan uppe i det högra hörnet på din trisslott och tro att du kan hämta ut en vinst.

Jag har i tidigare inlägg använt mig av uttrycket ”det är dumt att betala för dåliga rader när bra rader kostar lika mycket”.

Travradernas tre grundläggande egenskaper är:
  1. Inlämningskostnad (varje V75-rad kostar 50 öre)
  2. Radernas utdelning på 5, 6 och 7 rätt
  3. Radernas chans till 5, 6 och 7 rätt
Försök att tänk på eftermiddagens V75 som att du har en lista med 32 miljoner rader framför dig. Den där Excelfilen eller vad du ser framför dig, ser då ut så här:










Raden med bara ATG-favoriter är den översta raden i listan och raden med de minst spelade hästarna i varje lopp är längst ner i listan.

Det är precis så här som det ser ut i eftermiddag.

ATG har laddad sin tombola med V75-rader och vår uppgift är att välja ut rader från den där roterande trumman med hoprullade lotter.

En sak som är bra med V75, jämfört med Lotto och Trisslotter, är att vi kan tjuvkika på lottsedlarna innan vi väljer lotter (läs: V75-rader). Vi kan då se hur stor vinst det förväntas bli på dem och hur stor chansen är att det blir vinst på dem. Visst låter det dumt att inte utnyttja den möjligheten?

Jag har i det här illustrationsexemplet antagit att det blir 100 miljoner kronor i slutlig omsättning, att nuvarande insatsfördelning hos ATG blir den slutliga, samt att hästarna har en vinstchans som är lika med den vinstchans Svenska Spels ”oddsättare” har gett dem.

De som spelar hos ATG markerar i eftermiddag sina hästar på en V75-kupong och väljer ut och betalar för alla markerade rader som bildas av de markerade hästarna. Jag gissar att många inte tänker på att de egentligen valt rader från en lista som liknar den i mitt exempel ovan.

Jag hoppas dock att jag med tiden kan få några fler vanliga ATG-spelare att vilja titta på den här listan, att vilja tjuvkika lite på raderna innan man väljer vilka man vill betala för.


***

Många som spelar så kallade reducerade system använder något de kallar ABCD, poäng, eller utgångar. Det går också i många reduceringsprogram att ställa in hur stor den förväntade utdelningen ska vara på de rader du vill välja ut.

Egentligen så är de här metoderna enkla, det är inga avancerade AI-modeller eller några komplexa statistiska modeller. Det enda som inte är enkelt är travreducerarnas språk :) Du lägger på etiketter (en bokstav eller ett poäng) på varje häst och sen när du väljer ut vilka rader du vill ha så kan du utnyttja dessa etiketter.

Exempelvis så kan du sätta bokstaven A på alla favoriter och sedan kan du ställa in ett urvalsvillkor att du bara vill välja ut och betala för rader som innehåller minst 3 hästar med bokstaven A.

Det blir för långt om jag ska gå igenom reduceringsprogrammen och alla mina tankar i ett inlägg så det får vi vänta lite med.


***

Idag vill jag istället prata om hur vi kan lära oss att ha rimliga förväntningar på att vi ska vinna pengar på V75. Ni vet den gamla mannen som jag åkte på trav med. Han räknade med att vi skulle vinna varje gång han var med på våra system. Det spelade ingen roll att vi varje gång berättade att vi spelar för lite större pengar.  När det blev en enkel rad som vi missade så tyckte han alltid att vi borde i alla fall fått in den.


Genom att utnyttja antingen ATG:s egna insatsprocent på hästarna, något av de andra spelbolagens fasta vinnarodds eller sina egna bedömningar av hästarnas vinstchanser så kan man räkna ut uppskattningar för hur stor sannolikhet det är för att den vinnande raden ser ut på olika sätt.

Har man inte tillgång till bra historisk statistik eller om man tror att det finns mer information och värde i oddssättarnas vinnarodds för den aktuella omgången så är detta ett sätt att bedöma hur stor chans man har i eftermiddag.

Jag har som exempel snabbt räknat ut följande med hjälp av Svenska spels vinnarodds:

  • Sannolikheten att den vinnande V75-raden innehåller max två hästar från spår 1: 97%
  • Sannolikheten att Björn Goop vinner minst tre V75-lopp idag: 35%
  • Sannolikheten att båda favoriterna i de två första V75-loppen vinner: 9%
  • Sannolikheten att båda favoriterna i de två första V75-loppen vinner, samtidigt som ingen annan favorit i omgången vinner: 0.7%
  • Sannolikheten att minst en av hästarna EMOJI, RELIGIOUS eller FRANKLIN FACE vinner: 64%



Ja, man kan fortsätta och göra bedömningar för många andra kombinationer. Metoden är enkel och det är inte någon sanning. För en del travspelare kan det vara ett stöd när villkor ställs in i reduceringsprogrammen. Ett tips kan också vara att samla på sig statistik om beräknade sannolikheter. Testa!

Just det, chansen att Björn Goop vinner alla V75-loppen är 0,01 procent.



Lycka till i eftermiddag.

-Henrik



---------------------------------------------

Prova gärna att spela med det nya gratisprogrammet openstretch.se


Tipsa gärna dina vänner, för det kommer bli bra med tiden. I veckan har vi fixat lite småsaker utåt, men stora saker i processerna bakom.

Vi vill göra travet lite roligare för vanliga travspelare. Hjälp oss gärna att sprida ordet vidare. Det skulle jag uppskatta och det skulle ge oss ännu mer motivation!


Du skapar ett konto här:
openstretch.se

Det är enkelt och det är gratis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar