09 maj, 2020

Travspelare som kör Ferrari ska inte byta till en Tesla

Min förhoppning är att travet ska bli lite roligare för vanliga travspelare. Nya insikter har ju en tendens att göra det mesta i livet lite roligare!

Den här enkla bloggen och det nya gratisprogrammet openstretch.se är tänkt att ge travspelare – som jag själv, mina kompisar och kanske mina och dina föräldrar - tips, idéer och stöd i vårt travspelande.

Det här är inte en blogg för dig som ser dig själv som en jokerspelare eller travreducerare.


Det här är en blogg för dig som simmar i fiskstimmet runt travets lilla eka.


***

Idag ska jag skriva om två begrepp som jag hoppas att vanliga travspelare kommer att ha nytta av.

  1. Markerade rader
  2. Utvalda rader

Begreppen är mina egna och definitionerna är väldigt enkla och naturliga. Vi kommer se att det liknar det som travreducerare pratar om när de använder orden ”ram” respektive ”jokersystemet” eller ”det reducerade systemet”.

Jag gillar inte begreppen ram och "jokersystemet" eftersom jag tycker att de är förvillande och svåra att förstå för oss som inte är reducerare till yrket. För några år sedan skrev jag kort om det här i inlägget hokus-pokus, nu trollar vi bort lite rader.

Min rekommendation är att försöka glömma ordet ram och istället använda begreppet markerade rader. Lite längre fram, när jag hunnit gå igenom fler begrepp och metoder, så kommer det här att bli en självklarhet.

Markerader rader

Jag tycker alltid att det är lättast att förklara med exempel. Här har jag markerat de fem mest streckade hästarna i varje lopp till dagens V75. Antal rader som bildas av dessa markerade hästar är 5*5*5*5*5*5*5 = 78 125 rader.

Det är helt enkelt det som är markerade rader.












Vi markerar hästar i de olika V75-loppen och av dessa markerade hästar bildas markerade rader. I mitt exempel ovan har 5 markerade hästar i varje V75-lopp bildat 78 125 markerade rader.

Markerade rader är ett bättre och mer intuitivt begrepp än ”ram” som reduceringsexperter och jokerspelare använder sig av.

Spelar du hos ATG på en vanlig kupong så är begreppen inte så viktiga eftersom du måste lämna in alla raderna. Hos ATG markerar dina hästar på en kupong och betalar för alla rader som skapas av dessa markerade hästar.

Men som jag nämnt i tidigare inlägg på den här bloggen så har varje rad tre grundläggande egenskaper. Alla rader kostar lika mycket, men de delar inte ut lika mycket i vinst och de har inte lika stor chans att bli den vinnande raden i eftermiddag. Därför skulle jag nu vilja prata om nästa begrepp.


Utvalda rader

Utvalda rader är de rader som du som spelare väljer att betala för.

Här nedan är ett exempel som jag använder för att illustrera hur man kan göra för att välja ut rader från sina markerade rader. Jag har här använt oddssättarna hos Svenska Spel för att bedöma vinstchansen hos favoriterna idag. Vinnaroddsen hos Svenska spel på ATG-favoriterna är just nu: 3,10 – 6,90 – 2,33 – 1,89 – 3,35 – 2,11 – 2,75
Jag har räknat om dessa vinnarodds till vinstsannolikheter och sen så har jag antagit att vinnarna är oberoende av varandra och enkelt räknat ut hur stor sannolikheten är att det blir 0,1,2, …7 stycken ATG-favoriter idag.










Enligt Svenska spel så är det nästan 60 procent chans/risk att det blir 2 eller 3 ATG-favoriter som vinner i eftermiddag. I mitt enkla exempel utnyttar jag den här informationen och väljer att bara välja ut de rader som innehåller 2-3 ATG-favoriter. Så från mina 78 125 markerade rader väljer jag ut de 30 464 rader som uppfyller villkoret att de innehåller 2 eller 3 ATG-favoriter.











Oh boy, det var kanske inte riktigt så som jag skulle spela själv. Men det var ett exempel för att visa vad jag menar med markerade rader respektive utvalda rader. Jag kommer att prata mer om detta framöver och det kommer snart att kännas både enkelt och naturligt.

För att sammanfatta detta inlägg:

Markerade hästar - Markerade rader - Utvalda rader.

  • Vi markerar hästar i de 7 olika V75-lopppen
  • Från dessa markerade hästar bildas markerade rader.
  • Från de markerade raderna väljer vi att betala för de rader vi tycker är bra eller tycker oss ha råd att betala för. Dessa blir våra utvalda rader.
De utvalda raderna är ditt travsystem till i eftermiddag.


De flesta vanliga travspelare kommer i eftermiddag att markera hästar på en ATG-kupong och välja att betala för alla de rader som bildats av de markerade hästarna. I det här fallet är markerade rader detsamma som utvalda rader och begreppen behövs egentligen inte.

Men det finns alltså en möjlighet att välja ut rader bland de markerade raderna och hur man gör det på bästa sätt kommer bli en slags röd tråd i den här bloggen.

Det är nämligen dumt av oss vanliga travspelare att betala för dåliga rader när bra rader kostar lika mycket.


***

Travets eka är full med folk

Jag ser ibland en liten eka framför mig när jag tänker på svenskt trav. I den där lilla båten sitter allvarliga herrar i svarta kostymer med broderade företagsemblem. Där sitter också herrar med pennor i bröstfickorna och längst bak i båten sitter ett antal personer på flera stolar. Alla är de spelare och alla är de där för dig och mig. Några personer filmar spektaklet, och med på den lilla båten finns också en leende man med en stor mikrofon. Jag undrar lite hur den där lilla ekan kan hålla för alla dessa herrar?

Jag ser att en massa människor simmar runt den där ekan. Först ser det nästan ut som ett stim med pirayor, de verkar så aggressiva. Men sen förstår jag att det är vanliga travspelare som simmar runt den där ekan och att det är de där stackars människorna i vattnet som håller båten flytande. Att de ser lite aggressiva ut beror bara på att någon av herrarna i båten slängt ut brödsmulor till stimmet. Smulor från en gammal jackpott-limpa.

En bit bakom den där ekan ser jag mig själv sitta i en tom båt. Jag ropar högt att det finns roligare ställen att simma på, men ingen verkar vilja lyssna. Alla verkar upptagna med att jaga brödsmulor.


Sorry, jag kunde inte låta bli – jag är född till att vara en retsticka. 

Det ser för övrigt lika trångt ut i båtar från andra brancher jag under åren fått insikt i, så travet är inte unikt. Men det är ändå intressant hur det kan bli.

Degen ska in och våra egon ska matas.


***


Byt inte ut din Ferrari mot en Tesla!

Den här bloggen och det nya gratisprogrammet openstretch.se är tänkt att vara för vanliga ATG-spelare som tycker att reduceringsprogrammen är för svåra att använda. Jag rekommenderar ingen som tycker om sitt reduceringsprogram att börja använda openstretch.se. Det skulle vara som att be en formel 1-förare byta bort sin Ferrari mot en Tesla. En travspelare som använder sig av reduceringsgrad och har upparbetade fungerande rutiner ska fortsätta att spela i sitt reduceringsprogram. Jag skulle inte heller rekommendera dig att följa den här bloggen eftersom du som förstår Jokersystemet och dess efterföljande kopior, knappast finner denna blogg intressant eller utmanande.

Det spelar liksom ingen roll hur mycket den där Teslan utvecklas med tiden, den är inte till för att vinna race på någon av världens formel 1-banor. Openstretch.se är inte tänkt att bli ett reduceringsverktyg, det är tänkt att bli ett travprogram.

Men alla travspelare är inte formel 1-förare.


***

Lycka till med V75 idag och vem vet, kanske är det din tur att ta hem jackpotten idag?

Prova gärna att spela med openstretch.se – det är gratis och genom att du sprider vidare programmet till dina vänner och din familj så uppmuntrar du oss att fortsätta lägga in bra spelstöd och göra programmet användbart för vanliga travspelare.

I veckan har vi lagt in vagninfo och vi arbetar just nu med att lägga in användarvänliga sätt att spela tillsammans med andra. Vi har mycket intressanta saker vi vill lägga till och jag hoppas att några av er vill vara med och se om vi kan ta fram den där Teslan för vanliga travspelare. 😊


Ta hand om er!
-Henrik

4 kommentarer:

  1. Kul att du vaknat till liv igen! Har tittat in här flera gånger i ett par år, och nu verkar det äntligen hända grejer. Tack för jobbet ni lagt ned på reduceringsverktyget, det ser riktig lovande ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Peter! Tack för dina uppmuntrande ord!

      Radera
  2. Lite feedback:

    Det verkar som tecknen i urvalsmenyn är fel. Står som "3 < A > 7" men det bör vara "3 <= A <= 7"
    När man exporterar till text så står det riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi fixade till det, men fick backa tillbaka några steg då en ny funktion strulade. Men detta kommer med under veckan hoppas jag. Som sagt, tack!

      Radera