03 januari, 2019

ANDELSSPELET HAR EXPLODERAT!

Jag har hållit mig borta från travet under en tid och nu när jag kommit tillbaka så verkar det som om intresset för andelsspel har exploderat. Det är mycket reklam överallt som handlar om att köpa andelar i olika travsystem.


Jag skrev därför en tweet som löd så här:













Efter det inlägget så fick jag lite oväntat ett par arga meddelanden där saker tolkades in som inte står i texten jag skrev. Jag har missat det, men tydligen så är många avundsjuka på de som tippar åt ombuden. Det var flera stycken som berättade att de ofta fått försvara sig mot påståenden som handlat  om att de tjänar extra månadslöner på allt för höga avgifter. Jag tycker inte om avundsjuka runt sådana saker. De duktiga ska såklart belönas.

***

Jag har många tankar och idéer runt travet och inom kort tänkte jag visa upp en hel del intressanta resultat från statistik och datasimuleringar jag samlat på mig. Som några av er vet så har jag lite som en käpphäst att vi travspelare måste börja prata mer om raderna och deras egenskaper. 

Jag har valt att se det som att raderna har tre grundläggande egenskaper: kostnad, utdelning om vinst och vinstsannolikhet. Den som behöver uppdatera sig på min syn runt raderna kan läsa mitt överlägset mest lästa blogginlägg om just detta: koden till kassaskåpet

Ifrån dessa tre grundläggande egenskaper så kan bl.a radernas avkastning härledas fram. Jag kommer att komma tillbaka till detta ämne i en betydligt större omfattning inom kort. Tills vidare tänkte jag bara lägga upp en bild med två diagram. Det som visas här är den förväntade avkastningen på 20 000 utvalda rader från en V75-omgång nu innan jul. Raderna är sorterade efter deras förväntade utdelning på 7 rätt.










I det vänstra diagrammet så har hästarnas vinstchanser antagits vara identiska med insatsfördelningen. Man ser här att den förväntade avkastningen blir -35 procent för de flesta raderna, vilket är detsamma som spelavdraget på V75. Det kan vara intressant att notera de små "prickarna" längst till vänster som istället för -35 procent ligger på -60 procent och -75 procent. Det är alla rader där det förväntas bli jackpott på 5 respektive 6 rätt.  På motsvarande sätt finns det många rader längst till höger i det första diagrammet som är under -35 procent. Det är rader där pottstorleken om du blir ensam vinnare inte motsvarar radernas vinstchans. Med andra ord: det finns tydliga indikationer här på att det första man bör undvika är att välja rader med för låg respektive för hög utdelning.

I det högra diagrammet har vi för samma rader lagt till våra egna vinstchanser istället för insatsfördelningen och nu är spridningen helt annorlunda. Det finns helt plötsligt rader med bedömd positiv avkastning.

Jag stannar här runt denna fråga, även om jag anar att det var mer förvirrande än upplysande. Men följ gärna med framöver i kommande inlägg eller följ mig på twitter: @openstretch 


****

Andelsspel skulle ju det här inlägget handla om.


Alla som spelar på trav och som tänker efter lite vet att travspelare i alla tider spelat tillsammans med andra. En stor del av travsystemen som lämnats in har alltid varit spel där någon tagit med sina kompisar, sin stackars mamma eller kanske tvingat med sin fru. Att spela tillsammans med andra är en naturlig del av poolspelen hos ATG eftersom svårighetsgraden oftast minskar med insatsens storlek. Det är lätt att det glöms bort. Med det sagt så har andelen av travsystemen där flera spelare är med och delar på insats och vinstpengar garanterat ökat kraftigt de sista åren. Det är inget konstigt nu när ATG har en så smidig lösning via sitt ATG Tillsammans. 

Jag har själv spelat ihop med andra så länge jag minns att jag varit intresserad av trav. Jag har varit med på andras system och jag har haft jackpottbolag där jag själv tippat.  Men framförallt så spelade jag ihop med kompisar varje lördag under säkert 20 år. Jag har däremot aldrig tagit betalt för att tippa även om jag fått flera frågor om att hjälpa till, särskilt under åren då jag var mer insatt än jag är nu. Det har alltid varit en tillräcklig tillfredställelse att få ta ut och ansvara för system som bekanta är med på. 

***

Här kommer ett antal lösryckta tankar runt andelsspelandet som kanske kan utvecklas av mig eller någon annan när tid finns:


Är trenden med ett allt större spelande via ATG Tillsammans positivt för ATG? Är det positivt för spelarna? Är det positivt för spelläggarna (som också är spelare även om de inte alltid är med på systemen de tar ut)? Är det positivt för någon annan aktör? Eller är det tvärtom negativt för någon eller några?

Jag tror jag vet en spelare som är förlorare på ATG Tillsammans. Harry Boy.

Jag tror också att ATG på kort sikt är vinnare på ATG Tillsammans genom att fler spelar som inte skulle spelat annars. På längre sikt är en farhåga att äkta travintresse i en värld där det finns många andra typer av spelobjekt kommer ur att man analyserar och tippar själv. 

Den avgift som tas ut av ombuden som erbjuder sina system hos ATG Tillsammans är pengar som skulle kunna gått in som omsättning i spelpoolerna. Det blir emellertid lätt ett cirkelresonemang där vi kan säga att ombudens Tillsammansbolag är spel som inte skulle bli av alls om inte ombuden erbjöd dem. Det vi vet är i alla fall att desto lägre ombudsavgift, desto mer av spelarens satsade pengar går in i ATG:s omsättning.   

En del duktiga tippare och en del mindre duktiga tippare har fått ett nytt forum för bekräftelse och marknadsföring utöver en liten extra sidoinkomst. Det känns som många uppskattar det!  

Det är en stor skillnad att sitta och snegla på ett system på 1000 rader man gjort själv och att vara med på ett system för 15 000 kr. Tänk att dessutom få vara med på ett system som tagits ut av ett proffs!  

De flesta som köper andelar vill ha en chans att vinna stora pengar, men en miljon kronor som delas på 100 är 10 000 kr. Det är bättre än 0 men det är inte som i den där drömmen där du kan sluta jobba på fabriken efter lottovinsten. 

För många ska nog en andel i ett tillsammansbolag jämföras med Harry Boy ur den aspekten att de vill vara med och ha något att hålla på. 

Är det inte lite för dålig sök och sorteringsfunktion i ATG Tillsammans? Namn på ”systemet” (ex Kalles Bomb), insats per andel och tidigare resultat för systemet i form av 5 prickar som kan vara gröna eller röda.  

När andelsbolag marknadsför sina andelar till ett ojämnt pris, ex köp en andel i Henkes Kanoner för 198 kr så känner jag att det handlar om att lura mig som kund. Varför inte 200? 

Andelsbolagen har blivit en marknadsföringsåtgärd. Travtidningar, betaltips och personer som vill visa sig kunniga inom travet måste ha ett andelsbolag. Annars är du inte med i matchen. 

Alla boomar har en fas där det rusas och leks följa John utan eftertanke. Sen kommer något nytt när någon börjar tänka i lite nya banor. 

Genom ombudens möjlighet att ta ut en ombudsavgift har en ny intäktsmodell kommit till spelare som kan hjälpa till att tippa dessa system. Det är bra, för travet är ju en värld där även duktiga spelare behöver hitta sätt att kompensera för ett högt spelavdrag och hög varians. 

Just nu är vi i en fas där storvinster från ett andelsbolag ger reklam till alla andelsbolag. Ungefär som Harry där en miljonvinst gör att Harry marknadsförs som en enda spelare på något sätt. Men det är stor, stor skillnad på andelsbolagens kvalitet. 

Slår Andelsspelaren som grupp Harryspelaren som grupp när alla ombudsavgifter är medräknade? 
Tänk att 15 procent i ombudsavgift på ett Tillsammansbolag för med sig att varje satsad hundralapp får 45 procent spelavdrag istället för 35 procent. Tuffa papper att slå över tid för många. 

Att inte själv vara med på de travsystem man tippar? En grundregel i livet som alla risktagare måste lära sig är ju att kolla så att piloten själv är med på planet. Om inte piloten är med så blir jag misstänksam för då tror inte jag att incitamenten till att göra sitt yttersta finns där.  

Avslutningsvis: många säger att Tillsammans dödat spelvärdet på V75. Jag tror inte det stämmer. Istället borde besvikelsen riktas mot exempelvis spelavdragets storlek och att många omgångar är för lätta.



Ta hand om er och fundera på vad ni behöver göra för att vara nöjda med ert 2019 när vi summerar om ett år.


Hjärtliga travhälsningar

-Henrik

 

1 kommentar:

  1. Jag hittade och läste just din blogg, inser att jag är väldigt sent ute eftersom den är nästan två år gammal, men kan inte motstå att göra en kommentar ändå..
    Du, liksom många många andra "insatta" eller "storspelare" kommer med invändningen att många V75-omgångar är "för lätta" ? Visst kan vissa omgångar tyckas väl lätta EFTERÅT !
    Men om du/ni anser det så enkelt redan i förväg, så är det ju bara att göra ett litet system och lämna in det typ 100 gånger eller 1000 gånger, så får ni ju ändå fina pengar ?

    SvaraRadera