06 juni, 2020

Travspelarnas skattkarta byter plats.

Tack för allt!

Den här bloggen övergår efter det här inlägget till att bli ett nyhetsbrev till de som registrerat ett konto på openstretch.se. Vill du fortsätta att läsa vad jag skriver så kan du registrera ett konto. Det är gratis och vi lämnar aldrig vidare din mailadress till någon annan. 

Eftersom jag har tänkt att skriva om funktioner, statistikstöd och annat som vi kommer lägga in i openstretch.se, inte bara om att välja rader och travets spelteori, så tycker jag att ett riktat nyhetsbrev passar bättre än en blogg.

Dessutom så har det varit många nya användare till openstretch.se som varit så himla positiva och de har ställt många intressanta frågor. Uppmuntrande ord är som en snitslad bana för mig – jag vet att den banan är den jag vill följa. Så det känns bra om jag kan ge tillbaka lite till de som vill vara med när vi utvecklar openstretch.se till att bli ett travprogram för vanliga travspelare. 

Jag lovar att vi kommer att prata om och lära oss saker som inte står i de vanliga travtidningarna. 



***

En av mina mentorer i livet, Seneca, brukade säga att livet är långt om du vet hur du ska använda det, men för kort om du slösar bort det på trivialiteter. Tyvärr är det lätt att falla dit och ägna sig åt trivialiteter och många skulle nog definiera den här bloggen som just slöseri med tid.

Men för mig har det varit både kul och lärorikt.

Den 31 oktober 2014 fick jag för mig att jag skulle testa hur det var att skriva texter till en travblogg. Jag var kanske understimulerad, men någon plan hade jag inte. Jag gillar nämligen att leva i nuet och jag tror att ”inte ha någon plan och känna att det är ok, är den bästa planen”. Jag vill inte att mitt liv ska vara som ett projekt med en klar vision, mätbara mål, deadlines och en budget. Livet är för värdefullt för att det ska optimeras på det konstiga morderna synsättet.

Den här bloggens texter har varit långt ifrån optimerade för vanliga travspelare. De har ofta varit för långa, de har nästan alltid varit för svåra och för tråkiga – men någon gång då och då tror jag ändå att delar av texterna varit bra.

Jag tycker t.ex att mina inlägg koden till det stora kassaskåpet och hokus pokus, nu trollar vi bort lite rader innehåller tankar och ideer som gör att de kvalificerar sig till vad jag skrev i det där första inlägget:

Travspelarens guide till Klondike är som sagt ingen vanlig blogg. Det är en karta som rätt tydd kommer att förvandla dig till en skickligare travspelare. Det är också en kompass in i travets framtid, den framtid som här kallas för kunskapsbaserat travspelande.

Även mitt inlägg om att andelsspelet har exploderat innehåller många intressanta tankar att spinna vidare på för den nyfikne.

Mina bästa inlägg enligt mig själv är annars beskrivningarna av hur mitt travintresse kom till, men jag förstår att de mest är nostaligi för mig själv. Men om du har tid över så kan pessimisten och en mystisk låda vara intressant tidsfördriv. De ger en bild av hur det var att vara travspelare under 1990-talet, innan internet och digitaliseringens tid.

Avslutningsvis vill jag säga att jag har haft många bollar i luften så jag har aldrig redigerat mina texter. Det finns stavfel och det finns meningsuppbyggnadsfel. Men oj, vad jag har lärt mig mycket genom att skriva och diskutera! 


****

Jag skapade ett travprogram med en kompis för drygt 10 år sedan. Det blev bra om jag får säga det själv. Vi hade funktioner, statistikstöd och en hel del annat intressant som inget annat program hade. Men sen ville vi byta ramverk. Lite för att det behövdes, lite för att vi var nyfikna och ville lära oss mer om den senaste tekniken. Sen kom livet emellan så som det ofta gör när man lever ett liv utan detaljplaner. Vi tyckte andra saker var roligare och viktigare än trav. Vi testade en stund om vi kunde ta in några som kunde hjälpa oss – det fanns också de som ville köpa idéerna jag presenterade – men det blev inte så utan istället så satsade vi på andra saker i livet.

Lite paradoxalt skulle man kunna säga att andra projekt tog plats i mitt projektlösa liv. Men för ett litet tag sedan ringde min kompis och frågade om vi ändå inte skulle slutföra våra tankar med openstretch.se – för vanliga travspelares skull.

Vi har lagt ut programmet i det skick det är och vi utvecklar och lägger in funktioner och design allteftersom vi har tid över. Vi vill bli ett travprogram för vanliga travspelare och vårt mål är att det ska bli ett program som gör travet lite roligare för vanliga travspelare. 

Vem vet, kanske finner vi några partners på vägen som delar samma vision?



****

Det här är alltså det sista inlägget på den här bloggen och jag avslutar det med att skriva om några av de ämnen jag kommer att gå igenom framöver i nyhetsbreven till användare av openstretch.se


- Nya nyckeltal för att utvärdera kvaliteten på ditt och andras travsystem
- Hur utvärderar och väljer vi rätt andelsbolag och avgifts-tillsammans-bolag?
- Magiska matrisen - ett verktyg som hjälper dig att bedöma din vinstchans och mycket mer!
- Vi bygger ett simuleringsprogram ihop och sen lär vi oss att utvärdera påståenden!
- Hur spelar robotspelarna och vad kan vi lära oss av dem? 
- Hur ska vi använda V6 och flerbongsalternativen?
- ATG:s spelregler på djupet - vad behöver vi vanliga spelare egentligen förstå?
- Vilket statistikstöd behöver vanliga travspelare?
- Syn på super-reducerarnas tips och trix!



Låter det här som ämnen du är intresserad av? Registrera ett konto på www.openstretch.se och häng med! 


Lycka till idag på V75 och jag hoppas att någon som testar att spela med openstretch.se tar hem potten idag.


Till sist, tack för allt! 

-Henrik



Förresten, så här ser mitt system ut om jag använder min automatiska modell. Kanske det kan ge lite stöd till någon.













---------------------------------------------

Prova gärna att spela med det nya gratisprogrammet openstretch.se


Vi vill göra travet lite roligare för vanliga travspelare. 


Du skapar ett konto här:
openstretch.se

Det är enkelt och det är gratis.














8 kommentarer:

  1. Vad spännande.....ja är med på detta. Det har varit intressant följa din blogg då du varit fritänkare.

    SvaraRadera
  2. Magnus Carlsson6 juni 2020 kl. 19:10

    Tjenare! Läser alltid denna blogg. Kan jag få nyhetsbrevet utan att betala för programmet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Programmet openstretch.se kan du skapa konto till och det är fritt.

      Radera
  3. Nice, ni har inte system att vara med pa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jocke! Vet inte om jag fattar, men vi har inget tillsammansbolag eller liknande. Tips och andelsbolag skulle jag vilja ha med senare, men vi hinner inte nu. Kanske om vi hittar samarbeten!

      Radera
  4. Både jag och min bror har skapat konto hos dig men ingen av oss har fått nyhetsbreven. Har vi kommit bort i utskicket? Jag undrar för att vi inte vill missa dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft tekniska problem med utskicket..På gång!

      Radera