24 november, 2014

INGEN DRÖM ÄR FÖR STOR?

Efter en dryg vecka i mörker är jag äntligen feberfri. Sinnesstämningen som infunnit sig kan bäst liknas vid känslan av att dra upp persiennerna en sommarmorgon och mötas av ett varmt solljus. Livet är återigen alldeles underbart.

Jag har legat nedbäddad sen förra onsdagen, med ett kort avbrott i fredags eftermiddag då mitt tomma kylskåp tvingade iväg mig till pizzerian. Ett ställe som då andades tjo och tjim, och den låga sortens göteborgshumor. I köket fanns en lapp på diskmaskinen: - Sätt på mig när jag är full. Ovanför toalettstolen en annan lapp: - Ändhållplatsen. Runt bordet vid kassan satt ett arbetargäng med varsin kebabpizza och spånade inför lördagens V75. Med sig hade de sin professionella tipsutrustning: ATG:s gratisprogram och Aftonbladets rosa sportbilaga. De läste förvanskade tränarintervjuer och tjötade om vilka kuskar som de gillade att spika på sina system. Jag hörde hur de hånade pizzabagaren för att han är så lättlurad och lämnar in en Harry Boy varje fredag, istället för att analysera loppen ordentligt på egen hand.

Jag gissar att spelgänget var som travspelare är som mest. Dagdrömmare som överskattar sin egen skicklighet. Jag tror inte ens de reflekterat över att det är raderna som fördelar pengarna och inte de enskilda hästarna. Det är precis sådana travspelare som deras granne Lasse Sundqvists käkar till frukost.


***

Mitt i feberyran bläddrade jag hastigt igenom boken Travspelarens guide till Klondike och såg att det fanns ett inledande avsnitt som döpts till Läs det här först.

Det är ur det avsnittet jag tänkt läsa ikväll.

Avsnittet handlar om slump, sannolikheter, spelinformation och historisk statistik. Lasse skriver att sannolikhet är acceptans för avsaknad av säkerhet i vår kunskap. Att tänka kring alternativa utfall som kunde ha inträffat, att världen kunnat se annorlunda ut, är kärnan i sannolikhetstänkandet. För den som spelar på trav handlar det om att på riktigt förstå att en historisk resultatrad hade kunnat se annorlunda ut. I travspelarens bok kallas fenomenet för resultatraden ljuger.

Det krävs en stor intellektuell nyfikenhet för att orka ta till sig resonemang om alternativa utfall. En del går för långt och ser bara alternativa världar och glömmer den som föll ut. Men för den som behärskar tänkandet öppnar sig vägen till den stora skattkistan.

Lottospel är en säker väg mot långsiktiga förluster, trots det kommer över 100 personer bli miljonärer på Lottospel i år. Förstår du innebörden i detta enkla påstående så har du tagit dina första steg mot att bli en kunskapsbaserad travspelare.


***

Jag stannar upp och slutar att läsa. En tanke som kommit och gått under mitt sängliggande den senaste tiden knackar återigen på. Helt plötsligt har jag nu bestämt mig.

Jag kommer skriva en egen bok istället för den här bloggen. En bok för mig själv, för med all säkerhet finns inga potentiella läsare av en bok som just jag skrivit om travets värld. Men det känns lite som det kvittar. Utmaningar är min grej och jag blir uppspelt av tanken att skriva en egen bok om mitt livs stora intresse.

Så den här bloggen får istället bli ett verktyg. Här kommer jag framöver testa idéer och tankar.

Ingen dröm är för stor, sägs det ju.

Hjärtliga travhälsningar

-Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar