19 januari, 2019

The question, jerk!

För någon vecka sedan så blev jag "tvingad" att ta fram en frågesport. Sällskapet som jag inte kände innan var absolut inte några travspelare, men travintresserad som jag är så passade jag ändå på att ta med en fråga om trav (fråga 1 i listan nedan). Av 26 svar så svarade bara 8 personer rätt på frågan (11-7-8 blev fördelningen av svaren). Jag gjorde två frågor till (fråga 2-3) som jag inte tog med eftersom de blev för dåliga för att komma med.

Hur som helst, igår kom ett nytt tillfälle att slänga fram en frågesport när vi hade gäster här hemma. Trött på att alltid förlora i music quiz så drog jag snabbt ihop 11 travfrågor! Här är sex frågor med koppling till det märkliga travspråket. Övriga fem "frågor" var att de tävlande fick se fem travlopp där jag hade pausat loppet i sista kurvan. Därifrån fick de gissa vilken häst som kommer vinna loppet. Det blev en ganska rolig tävling som jag tänkte utveckla och återkomma till.




















Jag håller förövrigt på och försöker återfinna glädjen i mitt eget travintresse. Jag gillar sannolikheter och statistik så spelteori är ett område som ger mig energi. Idag tänkte jag ge två tips inför V75 på Solvalla som jag själv tror är en nyckel för den som vill bli bättre på trav.

  1. Lämna inte in några rader där det riskerar bli jackpott på fem och sex rätt.
  2. Lämna inte in för många rader som ingen annan har lämnat in.

Kan ni gissa hur stor andel av raderna i dagens V75-omgång som ingen har betalat för ännu?

A) 25%  B) 50%  C) 90%

Svaret på frågan och mycket mer statistik och resonemang runt sannolikheter, spelteori, ATG:s spelregler, betaltipsens system, mm, kommer att dyka upp här inom kort.


***

Jag har alltid känt att en stor del av mitt travintresse byggt på upplevelser och minnen av hästar och gamla lopp. Spelet är viktigt, vinster och förluster finns kvar även hos mig, men för mig är travet så mycket mer än spelvärden hit och dit. Mystiken och spänningen runt de amerikanska kanonerna som kom hit under 80- och 90-talen var helt underbara upplevelser.

Mack Lobell var länge min personliga favorit. Innan Varenne kom så höll jag t.om lite enögt honom som den bäste häst jag själv sett. Jag minns mystiken, förväntningarna och intrycken från Mack Lobells Elitlopp. Jag kollade igår på försöken och finalerna från 1988 och 1990 och ryser fortfarande.

Spänningen runt spelandet och magiska prestationer av hästar.
Det är travets charm. Utöver att trav är trav och att det finns så många teorier före och efter loppen.


***

Jag anser förövrigt att redovisningen av insatsfördelningen förändrat travspelet i grunden och att många personer som ser sig som trav- och statistikexperter inte förstått detta fullt ut ännu.


Ha det bra och ta hand om er!


Hjärtliga travhälsningar
-Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar