06 juni, 2015

TRO ALDRIG ATT DU FÖRSTÅR DIG PÅ TRAVSPELET

När jag äntligen fått lite tid över att uppdatera min privatblogg med nästa inlägg så sa det boom! Jag inser återigen att jag levt i 20 års villfarelse där jag trott att jag förstår mer än jag gör. Travet är verkligen fascinerande, du kan fan aldrig bli fullärd. Det finns så mycket att lära sig och kanske är det just därför det är så kul?

Den här gången handlade det om att jag nyligen registrerade mig på ett travforum där spelare bland annat diskuterar spelteori och olika funktioner i s.k. reduceringsprogram. Flera av de mest högljudda på forumet förespråkar något de kallar faktor och målvinst. Nu ska det sägas att jag inte har de dataprogram som behövs för att använda sig av dessa funktioner, men det är ganska basala funktioner så jag tror att jag förstår vad det är för något. Hur som helst, baserat på hur användare verkar utnyttja dessa funktioner så var en tanke att säga att jag tycker dessa båda funktioner - som isolerad funktionalitet - är farliga. Jag tycker att de uppmuntrar många spelare till att försämra sitt sätt att spela och de tenderar att leda till försämrade långsiktiga spelresultat. Jag kan förklara varför en annan gång, för just nu är jag upptagen med att reda ut andra saker. Jag har nämligen trott att jag förstått ATG:s regelverk kring system, jackpot och V6 bättre än jag gjort. Det irriterar mig, men förvånar mig inte att jag haft en övertro på mig själv. 

Jag får därför vänta ett litet tag till innan jag fortsätter med mina inlägg. Men snart så..

***

En anledning till att jag skriver den här bloggen som kommer vara vinklad åt spelteori är att travet kommer förändras helt framöver. En del travspelare vet det, andra har förträngt det och ganska många förstår det inte än. Men riktiga robotar och datorprogram som bara några få har idag kommer förändra allt. 

***

I höstas kom jag tillbaka till travet. Det gick till så att jag la in mig på ett behandlingshem. 
Jag startade av en slump ett Twitterkonto och kort senare denna amatörblogg. Det var liksom en ny värld som öppnade sig och jag har insett att jag hamnade på trav-Twitters behandlingshem för spelare som någonstans på vägen tappat sitt travintresse. Hur behandlingen sett ut och om livet på trav-Twitter tänker jag skriva om framöver. 

Men först, måste jag som sagt lära mig lite mer om travspelets grunder.


Hjärtliga travhälsningar
-Henrik

11 kommentarer:

  1. hej där! du hoppar oemotsagd på massvis med saker som andra vinner pengar på!!! ...gillar inte målvärde....du är för dålig som många andra och ska kasta skit................

    SvaraRadera
    Svar
    1. FÖR dålig är jag säkerligen. :)

      Däremot ser jag inte att jag hoppar på något eller någon, i alla fall är det inte min andemening. Just målvärde som du nämner tycker jag personligen, utifrån mitt sätt att se på spel, är en lurig funktion. Jag tänker nämligen att denna typ av funktionalitet bidrar till att många spelare fokuserar på den enskilda omgången, när spel egentligen handlar om beteende över tid. Jag kan ta ett exempel.. : Målvärde handlar om att spelaren kan sätta upp en minsta vinstsumma i omgången oavsett vilken av raderna man betalt för som vinner. Funktionen gör så att rader med en utdelning under den önskade summan lämnas in flera gånger. Det kan tyckas smart, men säg att en rad har ett negativt spelvärde, då innebär funktionen att du förstärker en förväntad negativ avkastning. Jag TYCKER det är förvånande att se vissa personer rekommendera funktionen som ett sätt att öka utdelningen på "enkla rader", men det är bara en åsikt på en enkel blogg. Jag har stor respekt för flera som verkar gilla denna funktion, och är säker på att de själva vet vad de gör. Däremot vet inte alla de påverkar att det gäller att tänka till här.

      Radera
    2. Men fö faan..., när du skriver att du ogillar en poppis funktion i ett marknadens överlägset bästa reduceringsprogram så är det exakt ett påhopp.. Det är jävligt fegt att inte våga erkänna det och även om jag diggar din blogg särskilt om travbanan så skjunker du hos mig.........

      Radera
    3. Om du uppfattar det så, så kan jag säga att du missuppfattar mig. Ett "påhopp" är något annat än att säga att man tycker en funktion är lurig. Jag tycker så och ska försöka utveckla i ett inlägg framöver. Jag tycker också att faktor som Jokersystemet marknadsför i en av instruktionsfilmerna på ATG också är "lurig". Deras experter tycker jag framhåller funktionen på ett onyanserat sätt, men samtidigt är det ju bara en kort första inblick och jag vet inte vad de har för utbildningsmaterial osv.

      Radera
  2. Jag tycker målvinst i HPT är en bra funktion då jag kan lämna in mitt system utan att bry mig om vilka av hästarna som vinner för jag vinner ändå så mycket jag själv önskar om det blir vinst. Så svårt vet jag inte om det är, du sätter själv upp vilken målvinst du önskar. Det svåra är att ta ut rätt hästar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev visst en stor sak kring detta med att jag skrev att dessa funktioner kan vara lurigare än många först kanske tänker på. Som jag nämnde ovan ska jag utveckla mina tankar när jag får tid. Men jag håller med dig, vet man bara vad man gör är det användbar funktionalitet. På mitt twitterkonto har flera mailat mig runt detta och jag får erkänna att jag inte trodde detta var något speciellt. Jag skrev inlägget på två minuter typ. Men allt som rör de s.k. reduceringsprogrammen verkar skapa diskussion.Vilket är kul!

      Radera
    2. Tack för ett snabbt svar! Du har rätt om du menar att många inte förstår hur de ska spela reducerat men jag menar att målvinst ändå är lätt att förstå. Det finns en bra grupp på facebook som heter veckans reducerade där man kan diskutera olika reduceringar.

      Radera
    3. Jag är bekant med den gruppen, även om jag inte följer den slaviskt. Själva grundaren av HPT har jag stött på ett antal gånger genom att vi har gemensamma vänner. Han är vass och förstår vad det handlar om. Min enkla lilla mening om detta var inte mot själva funktionen som sådan utan att det är lätt att använda den fel utan att man tänker på det. Men återigen, jag tar det senare.

      Radera
  3. Jag tycker du har en lärorik blogg. Jag sitter och väntar på nästa uppdatering. Strunta i andras klagomål, du trampar på ömma tår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du är intresserad. Jag har varit bortrest och har andra saker som tar tid just nu men ska slänga ut några inlägg till inom kort. Jag har fått många meddelanden till mina olika konton som gör mig glad, såklart kan inte alla hålla med eller gilla det jag snabbt skriver här. Jag skriver faktiskt mest för mig själv och drivs lite av att det finns så mycket feluppfattningar inom travet.

      Jag tycker f.ö att ödmjukhet inför vad vi kan och inte kan förstå är en livssyn som är på väg att glömmas bort. Denna underbara gamla krydda till ett lyckligt liv har tyvärr kopplats samman med den med rätta bespottade Jante. Men det finns så många experter och personer på sociala medier som skulle må bra av att återupptäcka ödmjukheten väg. Det är kul att retas lite och visst, jag även fått höra av andra att jag uppfattas som jag trampar in på några etablerades revir. Men det känns bara mer motiverande för det är så absurt löjligt.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera